-
Forbud er en dårlig løsning
Maja Lunde skriver i teksten «Nasjonale skjermråd – nå!» at regjeringen må gi råd til foreldre om skjermbruk hos barn og ungdom. Det er jeg enig i. Som lærer ser jeg nemlig hvilke vaner elever har med seg hjemmefra. Men skremselspropaganda og forbud har sjeldent vært en god løsning. Skjermtid handler ikke bare om tid…
-
For eller med? Avdekke fusk og lære bort forsvarlig bruk av KI
Bruken av kunstig intelligens i skolen er en todelt sak. På den ene siden har vi mulighetene det gir, men på den andre siden står utfordringene i kø.
-
Det er samarbeid som er nøkkelen til KI i skolen
Verden er i endring. Teknologien utvikler seg raskere enn vår evne til å forstå og regulere den, og kunstig intelligens er det fremste eksempelet på dette. Samarbeid på tvers av skoler, kommuner og landegrenser kan være avgjørende for å holde seg oppdatert og framoverlent. Teknologien former hverdagen vår KI har regelrett teppebombet oss det siste…
-
Det handler ikke bare om en ytre reise
Jeg skjønner ikke hvorfor noen frivillig utsetter seg for dødsfare, sa en kamerat til meg i sommer. Han pekte på motorsykkelen jeg kjøpte noen måneder tidligere. Jeg har forsøkt å rekruttere ham med på to hjul, men han er for opphengt i statistikken. Selv om han har rett i at ulykker på MC representerer en…
-
Kunstig Intelligens i praktisk-estetiske fag: En ny tid for kreativ utfoldelse
I debatten om bruk av avanserte språkmodeller i utdanningssektoren, har kunstig intelligens satt ordentlig fyr på teltet. Det er forståelig. Utdanning av framtidas samfunnsborgere består av komplekse prosesser som skal bygge selvstendige og kreative elever. På den annen side åpnes det også opp nye rom der kreativiteten kan boble og utfolde seg. Kreativitet i et…
-
Bokutgivelse – Kunstig intelligens for lærere
Kunstig intelligens for lærere er min andre bok. I en tid hvor skolen preges av høye krav til dokumentasjon og effektiv ressursbruk, står lærere overfor stadig flere oppgaver som stjeler tid og fokus fra det som virkelig betyr noe: elevene. Hvordan kan vi bruke teknologien som en ressurs for å skape rom for mer elevnær…
-
Å motarbeide ekstremisme er viktigere enn noensinne med kunstig intelligente språkmodeller i klasserommet
Kunstig intelligente språkmodeller har på kort tid fått stor relevans. Elever benytter teknologien flittig, mens lærere og skoler krangler om regelverk. En så viktig debatt bør ha med unge stemmer. Spesielt siden språkmodellene ofte blir benyttet som oppslagsverk, der konspirasjonsteorier om ekstreme handlinger nødvendigvis ikke blir faktasjekket. Vi må ha kunnskap om kunstig intelligente språkmodeller…
-
Å ha med ungdom på avgjørelser om bruk av kunstig intelligens
Kunstig intelligente språkmodeller har på kort tid fått stor relevans. Elever benytter teknologien flittig, mens lærere og skoler krangler om regelverk. I en så viktig debatt bør vi ha med unge stemmer. Spesielt siden språkmodellene ofte blir benyttet som oppslagsverk, der konspirasjonsteorier om ekstreme handlinger nødvendigvis ikke blir faktasjekket. Vi må ha kunnskap om kunstig…
-
Kunstig intelligens er en ny utvikling på en gammel debatt
Kunstig intelligens (KI) har blitt en stadig viktigere teknologi som brukes i en rekke sektorer, inkludert utdanning. KI kan utvilsomt brukes på en smart måte i klasserommet, men samtidig er det viktig å reflektere over konsekvensene. 14. mars i år kom GPT-4, en videreutvikling av teknologien som gjør samtalen mellom menneske og maskin enda bedre….
-
Det handler om å skape relevans
I sommer kom senioringeniør Shane Colvin på besøk i klassen vår. Shane er ansvarlig for det meste av fotografering, videoproduksjon, grafisk design og datavisualisering på UV-fakultetet ved Universitetet i Oslo. Han ønsket å dokumentere interaksjoner mellom elever, medelever og lærere i og utenfor klasserommet. Resultatet ble videoen A Day in the Life of Students og…