-
Kritisk tenkning er et flott begrep, men forstår elevene våre hva det innebærer?
Vi slår ofte om oss med ord og begreper som har stor betydning, men som ikke nødvendigvis er så enkle å forklare. Kritisk tenkning er et slikt begrep. Når nye offentlige dokumenter blir satt ut i livet, som nye læreplaner, er disse ordene og begrepene spesielt fremtredende. Grunnen til det er at de skal favne…
-
Med terror på timeplanen
Nok et år er gått siden hendelsene i regjeringskvartalet og på Utøya. I disse årene har det vært mange debatter om hvorvidt de skal inn i læreplaner eller ikke. Det er forståelig, og det er gode argumenter for og imot. I en artikkel publisert 22. juli i fjor sier Jan Tore Sanner (H) at denne konkrete terrorhandlingen…
-
5 måter å lære elever om viktigheten av valgdeltakelse
I år er det 100 år siden Stortinget åpnet opp for stemmerett for alle borgere av Norge. Bare noen år tidligere hadde kvinner endelig fått muligheten, og 17. juli 1919 kunne mennesker som mottok «fattigstøtte» også stemme ved valg. Demokratiet var fra den datoen ikke lenger bare for dem med sosiale forbindelser og en…
-
Sommer og læring er en god kombinasjon
Fellesferien er offisielt i gang. Dette er tiden på året da Norge på et kollektivt nivå lar humla suse. Tanken på et nytt skoleår er hos mange lærere og elever begravet langt under strandpledd og lag med solkrem. Sommeren kan likevel inneholde fag, læring og undervisning, og dette trenger nødvendigvis ikke å bli sett…
-
Å være eller ikke være, det er spørsmålet
Det dukker stadig opp dilemmaer av ulik art. De er enten små og banale, eller store og viktige. Felles for dem alle er at det som regel går ut over noen. I de aller fleste tilfellene bør likevel hjelp til mennesker i nød være hovedprioritet. Forrige uke ble vi vitne til nok et migrasjonsdrama i Middelhavet. Den…
-
Het hun Anne?
«Kebab til folket!», står det på skiltet foran ham. Han har sittet der siden klokka halv ni. Nå er den nesten tolv, og i koppen ligger det tjuefem kroner. Siden det er så kaldt har eksosen alliert seg med skodda. Den kommer krypende opp fra festningen, svinger elegant forbi Grev Wedels Plass og videre inn…
-
Slutten for nynorskfaget?
Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet viser til progressive tanker. Kan denne progresjonen i ytterste konsekvens gå på bekostning av den nynorske målformen? For kort tid siden startet vi forsiktig opp med nynorsk på åttende trinn. Som ventet ga elevene motstand, og diskusjonen penset hurtig over på hvilke kriterier som blir lagt til grunn for å bli fritatt….
-
Om rasisme og dørholding på t-banen
Dørholding er et stort problem på T-banens rutenett i dag. Ofte blir enkelte ruter svært forsinket til stor irritasjon fra både medpassasjerer og førere. Man må likevel spørre seg om handlingen kan trekkes ut i et videre perspektiv om samhold og integrering. Høsten 2017 lanserte Human Rights Service (HRS) en fotokampanje. Det ble oppfordret til å dokumentere…
-
O´this learning, what a thing it is
Antallet som videre- og etterutdanner seg er høyt. Det lover godt for framtiden. Det ropes imidlertid fra hustakene at arbeidssituasjoner slik vi kjenner dem er truet. Historien viser likevel, om vi velger å se mot Shakespeare eller samfunnet generelt, at nye paradigmer også bringer med seg nye måter å tenke på. I en undersøkelse utført…
-
Skolefaget KRLE bør revurderes
Læreplanene i skolen har de siste årene hatt en viktig flerkulturell påvirkning. Å beholde skolefaget KRLE vitner om det motsatte. De fleste skjønner at vi må tilpasse oss samfunnsstrukturer. Det gjelder også hva barn og ungdom lærer i skolen. Siden 2006 har skolen fulgt Kunnskapsløftet, med vekt på grunnleggende ferdigheter. Elever skal også forstå andre…