Fra klasserom til storsamfunn

Blogg om skole og utdanning

  • Læring hjemmefra er ikke bare et spørsmål om logistikk og oppgaver

    Læring hjemmefra er ikke bare et spørsmål om logistikk og oppgaver

    Et nytt skoleår er nettopp startet. Med nye varianter og flere utbrudd, blir konsekvensene av pandemien tydeligere for hver dag som går. Studier på ungdom og hjemmeskole peker nettopp på at elever opplever mindre læring og mer stress. Å flytte skolearbeidet fra skolen til hjemmet utfordrer både logistikk og arbeidsprosesser, men innsikt i elevenes psykologi…

  • Når følelsene koker

    Når følelsene koker

    Jeg havnet nylig i en opphetet diskusjon på Facebook. En tidligere kollega postet et innlegg, og jeg ble umiddelbart irritert. Hvordan våget han å poste dette i min feed? Fornærmet postet jeg en kommentar. Kort tid etter merket vi hverandres navn på kommentarene. Står du inne for dette, spurte jeg, for sint til å skjønne…

  • Generasjon prestasjon – Om å prestere under isolerte omgivelser

    Generasjon prestasjon – Om å prestere under isolerte omgivelser

    Mandag 11. mai 2020 åpnet skolene i Norge dørene igjen. Elevene har ikke sett innsiden av et klasserom siden 12. mars, og vi må tilbake til andre verdenskrig for å finne et sammenligningsgrunnlag. Å være isolert i lange perioder om gangen, kan tære på de fleste, men hvordan har det gått med historiens mest vellykkede…

  • Generasjon prestasjon fra Hartvig Nissen til Stovner vgs

    Generasjon prestasjon fra Hartvig Nissen til Stovner vgs

    Pedagogisk Profil, Universitetet i Oslo. Podcast I denne episoden snakkar redaktør, Ismail Acar, med litteraturvitar og lektor Kenneth Bareksten om omgrepet Generasjon prestasjon. Kenneth deler sine erfaringar frå klasserommet, fortel om den siste Ungdata-undersøkinga og demonstrerer kva «brain breaks» er. Lytt til episode her

  • Om isolasjon og tap av reelt menneskelig nærvær

    Om isolasjon og tap av reelt menneskelig nærvær

    I tre uker har skolene i alle landets fylker hatt begrensede åpningstider. Ved noen skoler har driftsledere og IKT åpnet kontorene sine i kortere perioder, og dette for å la elever og lærere hente ressursene de trenger til skolehverdagen. Tilsynelatende går det oppsiktsvekkende godt, men det har begynt å knake i fortøyningene. Nå blir det…

  • «Følelsen fra mandag er låst inne i mitt eget lærerhvelv, til bruk på regnfulle dager»

    «Følelsen fra mandag er låst inne i mitt eget lærerhvelv, til bruk på regnfulle dager»

    Skolene har per dags dato vært stengt i fem skoledager. På den tiden har det kollektive profesjonsfelleskapet i den norske skole mobilisert på tvers av fylker og fag. Det har ikke manglet på hverken tiltak, løsninger eller engasjement. I tillegg ligger de fleste lisenser og plattformer til fri benyttelse. Men hvordan takler vi egentlig dette,…

  • Å sensurere pensumlitteratur er potensielt et demokratisk problem

    Å sensurere pensumlitteratur er potensielt et demokratisk problem

      For noen uker siden varslet Ungarske myndigheter at flere jødisk verk skal ut av nasjonalpensumet på skolene. Flere land, som Tyrkia og USA, har tidligere gjort lignende tiltak mot litteratur med utfordrende tematikk. Ringvirkninger av dette er vanskelig å spå, men det kommer neppe elevene til gode. Den ungarske forfatteren Imre Kertész fikk i…

  • Hvor er de nå? Spørsmål til tidligere redaksjonsmedlemmer i Pedagogisk profil

    Hvor er de nå? Spørsmål til tidligere redaksjonsmedlemmer i Pedagogisk profil

    Hva studerte du? Det første året studerte jeg pedagogikk UV. Deretter tok jeg en Bachelor og Master i litteraturvitenskap på HF. Tilbake på UV ble det PPU i norskfaget, og med det også en sluttet sirkel. Hva var det som fikk deg til å velge den studieretningen? Inngangen var egentlig litt tilfeldig. Jeg hadde opprinnelig…

  • Kritisk tenkning og litteraturglede

    Kritisk tenkning og litteraturglede

    Rekk opp hånda! Podcast  Hva er kritisk tenkning, og hvordan kan vi jobbe med å lære elevene det? Hvilke rolle spiller lesegleden i dette? I denne episoden snakker vi med Kenneth Bareksten, som jobber ved Stovner videregående skole i Oslo. Lytt til episode her

  • Med rett til å mestre – Liedutvalgets fokus på dem som trenger det mest

    Med rett til å mestre – Liedutvalgets fokus på dem som trenger det mest

      Før jul leverte Liedutvalget hovedinnstillingen til kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner. Rapporten heter Med rett til å mestre. Struktur og innhold i videregående opplæring (NOU 2019: 25). Forslagene som fremmes kan bety mye for mange av våre elever. Vi ser dem i gangene, elevene som av ulike årsaker ikke passer inn i støpeformen…