-
Bokutgivelse – Fra en lærers ståsted
31. august i år ga jeg ut min første bok. Utgivelsen er et resultat av skriving og publisering av essayer, fagtekster og kronikker jeg på ulike måter har benyttet i klasserommet. Tekstsamlingen inneholder 29 tekster som primært handler om skole, og som er delt inn i fire sentrale kapitler; lærerne, elevene, klasserommet og samfunnet. Innenfor…
-
Motivasjon handler om å bli sett for hva du kan, ikke motsatt
Vi spør oss ofte om hva vi kan gjøre for å motivere elevene i klasserommet. I en samtale for noen uker siden med min gamle lærer på 70- og 80-tallet om motivasjon, fikk jeg ikke de svarene jeg trodde og ønsket. De var faktisk mye enklere. I en tid der pisk og gulrot-motivasjon var rådende…
-
Lengre tekster og romaner er en utopi når mobiler florerer i klasserommet
Det har gått to år siden Fagfornyelsen LK20 startet implementeringen i skolen. I norskfaget skal lesing for glede vektlegges mer enn tidligere, og fokuset er rettet mot lengre fagartikler og romaner. Intensjonen er god, men også utopisk med tanke på hvor infiltrert skolehverdagen er av dopamin skapt av internett og mobilbruk. Skal leseglede og utholdenhet…
-
Det viktigste i UTV-faget er ikke valg av studieretning
Faget Utdanningsvalg kom inn på ungdomstrinnet med Kunnskapsløftet. Intensjonen var å brolegge avstanden mellom grunnskole og videregående opplæring, som igjen skulle minimere kostnadene ved feilvalg og frafall. Resultatene til nå er imidlertid svake. Elever som sliter trenger ikke opplæring om ulike studieretninger og CV-skriving, men å føle tilhørighet til samfunnet de er på vei inn…
-
Samtaler om 22. juli – podcast
I forbindelse med fagfornyelsen som ble lansert i 2020 ble terrorangrepet 22. juli en eksplisitt del av lærerplanen for grunnskolen. For mange lærere er denne dagen noe som ligger friskt i minnet, men elevene som skal lære om terrorangrepet, har få eller ingen minner. I denne episoden møter vi Kenneth som er lærer i ungdomsskolen…
-
Pandemien har også skapt en pandemi innen psykisk helse
Det nærmer seg to år med pandemi i samfunnet. Den pågående situasjonen har også skapt en pandemi av psykiske vansker, og ungdommer i skolealder står for den høyeste økningen. Det er tydeligere nå at det ikke bare er de ekstra sårbare som trenger tilpassing, men majoriteten av elevene. Det er derfor avgjørende at traumer blir…
-
Musikk kan styrke forståelsen for teoretiske fag
Musikk som uttrykksform overskrider språk, kulturforskjeller og tid. Rytme og melodi retter seg mot noe iboende i oss alle, uavhengig om vi har hørt det som spilles eller ikke. Musikk på timeplanen handler ikke bare om kreativ skaperkraft, samhandling og kulturforståelse, men også noe som kan styrke analytisk tenkning og hukommelse i de teoretiske fagene….
-
Gode tider for dårlig nytt
Det er gode tider for dårlig nytt synger DumDum Boys på låta Tynn tråd. Den kunne vært kjenningsmelodien til læreryrket. Vi kunne ha sunget den på julebordet vi ikke skal ha, eller for rettebunkene som når takhøyde, men det gjør vi ikke. Vi er profesjonelle aktører i et viktig yrke, og derfor må vi også…
-
Kunnskap om frykt kan få flere elever til å rekke opp hånda i timen
I følge noen undersøkelser er frykten for å snakke i forsamlinger på pallplass. Kun slått av frykt for å dø eller å bli hardt skadet. De som liker å ta ordet kjenner seg ikke igjen i dette, men for svært mange er det et høyst reelt problem. Å undervise om fryktreaksjoner og at disse er…
-
Stå opp og endre verda – hvordan undervise i og om 22. juli
Det er ti år siden angrepet rammet oss, og demokratiopplæring har blitt viktigere enn noen gang. For noen uker siden arrangerte 22. juli-senteret, Utøya demokrativerksted, FN-sambandet og Wergelandsenteret lærerkurs om terroren. Det håper jeg flere får muligheten til å delta på, det er nemlig i klasserommet vi endrer verda. Terrorhandlingene skapte et vakuum i klasserommene….